25
05.20

Аналітика щодо динаміки продажів роздрібних мереж у період карантину

Від карантину в Україні постраждали не тільки торгові мережі, які змушені призупинити роботу. Падіння продажів фіксують і продуктові, drogerie-ритейлери, АЗС, магазини електроніки. 
 
Пандемія коронавірусу стала глобальним викликом для всього людства. Услід за швидким поширенням епідемії в різних країнах і введенням жорстких карантинних обмежень, світ входить у нову глобальну кризу. Її наслідки вже відчули на собі сфери туризму, роздрібної торгівлі та девелопменту. Зокрема і в Україні. 
 
Після введення в країні жорстких обмежень, вимушено призупинили роботу десятки тисяч торгових точок і закладів громадського харчування. Велика частина їхніх співробітників пішла у неоплачувані відпустки, а їхні орендодавці залишилися без орендного доходу. Однак істотно просіли навіть ті ритейлери, які продовжують роботу в період карантину.
 
Ми працюємо з найбільшими ритейлерами країни — у всіх регіонах України і сегментах торгівлі. Впродовж останніх тижнів аналітики компанії збирали дані від роздрібних мереж щодо динаміки їхніх продажів у період карантину, і ці дані виявилися невтішними. Найбільші мережі супермаркетів констатують, що в період карантину їхній товарообіг скоротився, незважаючи на ажіотажний попит у перші дні після введення обмежень.
 
Навіть найбільш успішні гравці відзначають, що в кращому разі продажі рік до року в гривневому еквіваленті знаходяться на рівні минулого року. З урахуванням інфляції це означає спад продажів у натуральному вираженні.
 
При цьому в деяких магазинах, особливо розташованих у ТРЦ або далеко від житлових районів, зниження товарообігу коливається в діапазоні від 15% до 70%. Істотно просіли і торгові точки, розташовані в місцях з високим трафіком — на вокзалах і раніше жвавих вулицях. Вони втратили від 50% до 80% товарообігу. Втім, у сегменті магазинів біля дому також спостерігається спад. Незважаючи на невелике зростання середнього чека, кількість транзакцій у окремих операторів цього сегменту знизилася більш ніж на третину.
 
Трохи краща ситуація у дискаунтерів, формат яких передбачає продаж товарів за цінами, нижчими від середньоринкових. Після оголошення карантину їхні продажі почали зростати, особливо в категорії соцтовари. Однак позитивна динаміка спостерігалася лише до 23 березня. Після введення обмежень на відвідування магазинів сталося падіння і негативний тренд посилюється.
 
Негативна динаміка продажів не дивна: з одного боку, споживачі закупили продукти наперед, з іншого — населення вже почало економити в умовах повної або часткової втрати доходів.
 
А доходи дійсно втратили багато людей. Посудіть самі, в країні припинили працювати всі ринки та торгові центри, магазини одягу, взуття, спортивних товарів, ювелірної продукції. І багато компаній не можуть забезпечити співробітників 100% зарплатою в період простою. Частково продовжують працювати магазини електроніки, господарських товарів, drogerie, АЗС, проте і вони втратили значну частину обороту.
 
Найбільші мережі супермаркетів констатують, що в період карантину їхній товарообіг скоротився, незважаючи на ажіотажний попит у перші дні після введення обмежень.
Наприклад, одна з найбільших у країні мереж АЗС у березні зафіксувала спад продажів бензину майже на 30% і прогнозує погіршення ситуації в квітні — до 50%.
 
Мережі магазинів побутової техніки та електроніки, за даними GfK, вже в перший тиждень карантину в середньому втратили 54% продажів.
 
У сегменті drogerie магазини в спальних районах демонструють падіння обороту на 30−40%, а торгові точки біля метро втратили від 50% і більше. При цьому найбільш продавана у них продукція на сьогоднішній день — побутові товари й особиста гігієна. Тоді як до карантину левову частку в обороті складала декоративна косметика, креми, парфуми та засоби для догляду за волоссям. При цьому продажі косметики й електроніки, за інформацією ритейлерів, збільшилися в онлайні. Однак це зростання було не таким значним — лише 5% і 20% відповідно. 
 
Переорієнтувати продажі на онлайн і доставку намагаються і в ресторанній сфері. Однак навіть значне зростання за цим напрямком не перекриває втрату відвідувачів у стаціонарних закладах.
 
Навіть ті оператори громадського харчування, які швидко почали продавати в онлайні, втратили до 70% продажів і більше. Трохи менше втратили заклади, які були орієнтовані на онлайн раніше, однак вони також констатують спад. При цьому учасники ринку очікують подальшого зменшення товарообігу найближчим часом.
 
Слід зазначити, що практично всі магазини, що працюють, крім операторів аптечних мереж, в умовах зниження продажів ведуть переговори з орендодавцями про знижки. У більш сприятливих умовах перебувають ритейлери з власними приміщеннями. Однак і вони за нинішніх обставин не виключають оптимізацію бізнесу, аж до закриття збиткових торговельних точок і скорочення персоналу.
 
Щодо орендодавців, то в питанні надання знижок вони набагато більш охоче йдуть на поступки. Всі розуміють, що в цей період знайти іншого орендаря на локацію за колишньою вартістю буде практично неможливо.
Таким чином, ми можемо говорити, що ринок орендодавця змінюється ринком орендаря. Саме останній тепер може диктувати свої умови в переговорах.
 
Прогнозувати як довго триватиме цей період зараз не візьметься ніхто. Занадто багато залежить від динаміки поширення коронавірусу, термінів закінчення карантину, глибини глобальної економічної кризи і темпів відновлення економіки. У найоптимістичніший ситуації, якщо карантин буде скасовано з травня й Україна отримає новий транш від МВФ, ринок буде волотильно відновлюватися протягом року.