25
05.20

Таисия Литовченко про те, як українські рітейлери змінюють HR-політику через карантин і кризу

Епідемія Covid 19 забирає не тільки життя, але і доходи українців. В умовах припинення роботи багато компаній звільняють співробітників або відправляють їх в неоплачувані відпустки. Дослідження українського ринку свідчать, що карантин негативно відобразився на кар’єрі та доходах 4 з 10 опитаних.
 
За даними аналітичної компанії Factum Group, з моменту введення карантину 20% українців пішли у відпустку без зарплати, а у 19% зарплата стала нижчою, ніж до введення обмежень. У компанії відзначають, що в більшості випадків зниження заробітної плати було на рівні 30% або менше. Але приблизно 5% українців втратили більше 30% доходу.
 
Рух врізнобіч
 
В українському рітейлі, ресторанному бізнесі, девелопменті та онлайн-торгівлі компанії поводять себе з персоналом абсолютно по-різному. Слід зазнати, що значна частина невеличких рітейлерів, які вимушено припинили роботу, в умовах відсутності обігових коштів були змушені відправити працівників у неоплачувані відпустки.
 
Однак багато компаній, чиї точки закрилися на період карантину, все ще шукають можливості для збереження зарплат співробітникам.
«Фінансово стійкі компанії, для яких кадровий ресурс має цінність, знаходять можливість організувати роботу своїх співробітників дистанційно і залишають заробітну плату на рівні 2/3. Якщо можливості віддаленої роботи немає, деякі компанії відправляють співробітників в оплачувану відпустку. Решта застосовують індивідуальний і диференційований підхід, зберігаючи зарплату на рівні 30-50% в залежності від ступеню зайнятості персоналу», – говорить директор консалтингової компанії Retail & Development Advisor Таїсія Литовченко.
 
Наприклад, таким чином вчинили в мережі закладів Суши Мастер, продажі якої через введення карантину впали більш ніж на 70%. Незначне зростання виручки за рахунок доставки не змогло компенсувати втрату обороту офлайн-точок.
 
«Очікуємо, що падіння продовжиться далі. Незважаючи на це – не збираємося здаватися. Ми вже прийняли величезну кількість антикризових рішень і зробили прогнози на квітень, затвердивши план А і план Б. Ми закрили сім ресторанів (в основному в ТЦ), а їх зони доставки розподілили між працюючими закладами. При цьому оперативно адаптуємося до нових умов: дистанційна робота офісу і безконтактна доставка. Знизили витрати на рекламу, закупівлі та заробітні плати шляхом оптимізації розкладу співробітників», – уточнює генеральний директор Суши Мастер (Україна) Анна Островська.
 
У мережі Intertop, яка також була змушена закрити свої офлайн-магазини, продовжують виплачувати заробітну плату співробітникам, незважаючи на касові розриви.
Як розповів генеральний директор Intertop Ukraine Сергій Бадрітдінов під час організованого RAU вебінару, в складний час підтримку компанії надають її акціонери. «Ми нікого не звільнили і продовжуємо виплачувати заробітну плату всім співробітникам, а це приблизно 1600 чоловік. Розуміємо, що люди повинні бути з нами, а ми повинні їх підтримувати. Вже підрахували, що навантаження квітня витримуємо. Однак, що буде далі – поки не знаємо», – сказав топ-менеджер Intertop.
 
Немає масових скорочень і у девелоперів, проте деякі керуючі компанії вже попередили своїх співробітників про можливе зниження зарплат.
Наприклад, в компанії Budhouse Group, яка управляє декількома великими ТРЦ в регіонах України, скорочення заробітної плати планують вже в квітні. «Ми попередили співробітників, що будуть скорочення заробітної плати в квітні. Далі будемо дивитися по нашим можливостям. Якщо будемо в змозі забезпечити повноцінну заробітну плату – будемо дотримуватись своїх зобов’язань. Якщо ні, то як мінімум 50% до завершення карантину постараємося виплачувати», – зазначив операційний директор Budhouse Group Максим Гаврюшин.
 
Зміна пріоритетів
 
Варто відзначити, що роботу з персоналом в зв’язку з карантином змушені коригувати не тільки компанії, які зупинилися, але й ті мережі, які продовжують роботу. Наприклад, в компанії Ашан Україна відзначають, що гострий дефіцит персоналу в магазинах відсутній, проте рітейлер вживає цілу низку заходів з реорганізації роботи співробітників.
 
«Мова йде про графіки роботи, міксування співробітників між більш і менш затребуваними відділами, надання можливості працювати в магазинах, які ближче до дому, або дистанційно там, де процеси дозволяють це зробити (більшою мірою для офісу). Також направляємо персонал на допомогу партнерам із Zakaz і Glovo, щоб спільними силами прискорити процес доставки товарів клієнтам», – розповіли в прес-службі мережі Ашан, уточнивши, що найбільш актуальними спеціальностями для компанії залишаються експерти IT і data-аналітики.
 
В інших найбільших мережах магазинів ситуація схожа: незважаючи на введення карантину гострої нестачі персоналу не спостерігається. При цьому велика частина рітейл-компаній переводить хед-офіси на віддалену роботу.
Найбільший drogerie-рітейлер України – мережа магазинів EVA – не став винятком. «Щоб убезпечити наших працівників від коронавірусної інфекції, весь центральний офіс в Дніпрі переведено на віддалений режим роботи. За тиждень до цього провели попереднє тестування роботи всіх служб компанії та переконалися в їх готовності працювати віддалено. Це очікувано змінило і наші бізнес-процеси. Стало більше спілкування топ-менеджерів з командами телефоном, через сервіси відеоконференцій. Постановка і контроль виконання завдань – через внутрішній корпоративний портал. Втім, незважаючи на шалений темп роботи, топ-менеджери знаходять час, щоб підтримати і підбадьорити команди. Тому що люди в цей час – найголовніше», – говорить виконавча директорка лінії магазинів EVA Ольга Шевченко.
 
В сервісах доставки по-різному зріс попит на послуги, а відповідно – по-різному змінилися і потреби в додаткових кадрових ресурсах.
Наприклад, сервіс Zakaz.ua, який спеціалізується на доставці товарів з супермаркетів, запустив масштабну кампанію з набору персоналу на вакансії комплектувальників і кур’єрів. До компанії вже приєдналися кілька десятків нових співробітників.
 
«Однак ми продовжуємо відчувати брак кадрів. Зараз працюємо у восьми містах, і частка закритих вакансій відрізняється в залежності від міста. Якщо в Житомирі та Вінниці готові взяти додатково 2-3 людини, то в Києві та містах-мільйонниках ці цифри на порядок більше», – говорить CEO Zakaz.ua Андрій Курський. За його словами, комплектувальники та кур’єри – не єдині вакансії компанії. Сервіс шукає IT-розробників, HR-фахівців і операторів call-центру. При цьому топ-менеджер вважає, що до закінчення карантину найбільш популярними будуть вакансії кур’єрів, комплектувальників замовлень, операторів call-центрів, а також HR-менеджерів і тренерів.
 
У сервісі доставки Raketa, навпаки, не відчувають дефіциту кадрів. У компанії визнають, що з ростом дистанційних замовлень збільшився попит на кур’єрів, але він повністю перекрився людьми, які тимчасово втратили роботу. «Ми ж повністю справляємося діючою командою. Робота логістичного відділу побудована так, що ми гнучко і оперативно реагуємо на пікові навантаження. Набір зараз відкритий тільки в містах, де планується подальше розширення покриття сервісу Raketa», – додають в компанії.
 
Менше продавців – більше кур’єрів
 
В компанії Work.ua запевняють, що перші тижні карантину вже істотно змінили ситуацію на ринку праці. У другій половині березня в Україні істотно скоротилася як кількість вакансій, так і кількість резюме. Така ситуація спостерігається як в готельно-ресторанному бізнесі та туризмі, так і в роздрібній торгівлі, нерухомості та інших сферах бізнесу (графіки нижче).
 
У той же час, аналітики компанії звертають увагу на той факт, що хоча вакансій в цілому стало менше, окремі компанії навпаки – збільшили темпи набору співробітників. «Компанія Glovo шукає кур’єрів, особливо на своєму авто, шукає співробітників Нова пошта, Meest шукає кур’єрів і навіть топ-менеджерів. Тому можна говорити, що компанії експрес-доставки відчувають гостру нестачу робочих рук. В e-commerce також впала кількість вакансій, але окремі компанії шукають різних фахівців: логістів, водіїв, менеджерів по роботі з клієнтами та PPC-фахівців», – розповіли у Work.ua.
 
Інші дані наводить рекрутингова компанія Head Hunter. Тут відзначають, що згідно з аналізом бази вакансій, розміщених на hh.ua|grc, із введенням карантину компанії зі сфери роздрібної торгівлі стали проявляти більшу активність в питанні пошуку нових співробітників. Так, частка вакансій, розміщених ними, зросла до 11% від загальної кількості пропозицій про роботу, а кількість вакансій від них збільшилася на 72% в порівнянні з аналогічним періодом в лютому.
 
У другій половині березня (12-31 числа) найбільше пропозицій про роботу в сфері роздрібної торгівлі розмістили продуктові роздрібні мережі – на них припадає 25% всіх вакансій в цій галузі.
Трохи поступаються за кількістю пропозицій про роботу інтернет-магазини – ними було розміщено 22% вакансій. Причому їхня частка в загальному обсязі вакансій в сфері роздрібної торгівлі в порівнянні з минулим роком вельми відчутно зросла – з 16% до 22%.
 
Збільшилася і частка компаній мобільного рітейлу (з 1% вакансій в минулому році до 8% у березні), а також торгівля електронікою та побутовою технікою (з 11% вакансій в минулому році до 15% в березні). А ось такі сфери, як немережевих роздріб, дрібний опт, продаж одягу, взуття, аксесуарів, DIY і товарів для дому дещо послабили свої позиції (в межах 2-4%).
 
За інформацією Head Hunter, найчастіше компанії галузі роздрібної торгівлі протягом другої половини березня шукали фахівців сфери продажів (продавців в магазин, менеджерів по роботі з клієнтами тощо). Крім того, досить активно вони пропонували роботу розробникам ПО (15% всіх вакансій), маркетологам (9% всіх вакансій) і бухгалтерам (7% всіх вакансій).
 
Відбулися певні зміни і в розрізі затребуваного досвіду. Якщо в минулому році кандидатів без досвіду були готові розглядати тільки в 15% вакансій, то в березні 2020 року цей показник збільшився до 33%. А ось потреба в спеціалістах з досвідом як від 1 до 3 років, так і від 3 до 6 років досить відчутно впала. У першому випадку з 57% до 47%, а в другому – з 26% до 19%.
 
Дещо впав і рівень пропонованих зарплат. Якщо в минулому році майже половина (48%) роботодавців були готові платити від 11 500 грн до 16 900 грн, то в березні цього року найпопулярніший зарплатний діапазон, на який припадає 44% всіх вакансій – від 9100 грн до 14 200.
Експерти ринку говорять, що зниження рівня зарплат – логічний процес в умовах скорочення доходів і настання кризи. Однак при цьому застерігають компанії від масових звільнень чи надто кардинального скорочення заробітних плат.
 
«Нинішня ситуація – хороший маркер як для співробітників, так і для бізнесу, щоб зробити висновки про цінність фахівців для компанії, і компанії для її персоналу. У будь-якому випадку карантин закінчиться, але за цей час в разі необережної оптимізації бізнес може втратити значну частину кадрового потенціалу. Відтік найбільш цінних співробітників в умовах високої конкуренції в рітейлі може стати фатальним навіть для великих компаній», – вважає директор Retail & Development Advisor Таїсія Литовченко.
 
На її думку, зараз всім компаніям галузі необхідно зробити максимум для збереження команди. «Навіть у разі фінансових труднощів, потрібно йти на комунікацію, пояснювати ситуацію і знаходити з персоналом спільні рішення. Адже якими б складними вони не були, зараз країна переживає важкі часи, і всі сторони готові до діалогу», – резюмує експерт.