Як змінюється сегмент торгівлі побуовою технікою та електронікою під впливом пандемії та зміни поведінки споживачів – читайте у спецпроекті видання Commercial Property й Асоціації рітейлерів України.
Протягом останніх років в українських ТЦ/ТРЦ збільшувалась кількість магазинів побутової техніки й електроніки. Проте зростання онлайн-торгівлі змінило шлях покупця, а локації почали перетворюватись на шоу-руми. З пандемією споживачі ще більше звикли до інтернет-покупок. Однак це не призведе до зміни ролі рітейлерів побутової техніки й електроніки у структурі торгових центрів, зменшення площ магазинів чи скорочення мереж.
Закрито/відкрито
З початком паднемії рітейлери сфокусувалися на кількох основних завданнях: оптимізації процесів та збереженні робочих місць, проведенні переговорів з орендодавцями, посиленні онлайн-напрямку та адаптації магазинів під формат видачі інтернет-замовлень, збереженні зв’язку зі споживачами. У Фокстрот, зокрема, розширили можливості доставки до 28 000 населених пунктів шляхом збільшення пулу логістичних партнерів, а також запровадили доставку день-у-день і в обраний час та до поштоматів Нової пошти. У Comfy запустили безконтактну доставку, переглянули часові діапазони адресної доставки, запустили «Кредит на дивані» (оформлення заявки на кредит телефоном). Мережа Алло продовжила розвивати безшовний підхід, реалізуючи такі сервіси як «Експерт Онлайн» – відеоконсультація продавця з магазину.
Також компанія запустила послугу доставки «Алло Express». Також перед цими операторами стояло питання оплати оренди. Проте, як каже директор консалтингової компанії Retail&Development Advisor (RDA) Таїсія Литовченко, в період локдаунів більшості системних рітейлерів вдавалося знаходити спільну мову з орендодавцями стосовно знижок або повного звільнення від сплати оренди на період закриття ТЦ/ТРЦ. Це дало операторам змогу не розглядати варіанти масштабного згортання мережі, а девелоперам – втримати орендарів до зняття карантинних обмежень.
Загалом пандемія не стала причиною, через яку оператори скорочували фізичну присутність. Більшість великих гравців зосередилися на оновленні, реформатуванні та релокації торгових точок з метою оптимізації своєї роботи.
Через пандемію компанія Алло не закрила жодного магазину. У мережі Eldorado в період пандемії зберегли всі об’єкти, за винятком тих, щодо яких провели релокацію через збільшення торгової площі в новому місці, один об’єкт закрили у зв’язку із завершенням договору оренди. У Фокстрот за рік закрили п’ять магазинів, але з метою їх відкриття в іншій зручнішій локації та у новому форматі.
У Comfy протягом 2020-2021 років закрили десять магазинів – об’єкти малої площі в містах з населенням до 100 000 осіб. Проте основною причиною цього не є пандемія. «Безумовно, COVID-19 зробив свій внесок у негативну динаміку продажів по закритих точках, але ми й до цього закривали неефективні локації та відкривали магазини у перспективніших місцях. Для нас причиною закриття магазину може стати лише недостатність обороту, який точка генерує в межах нашої омніканальної моделі продажів», – пояснив генеральний директор Comfy Ігор Хижняк.
На фоні цього спостерігалося й розширення мереж. Наприклад, за інформацією провідного експерта Colliers International (Україна) Ігора Заболоцького під час карантину в ТРЦ Blockbuster mall і Respublika Park були підписані договори оренди з операторами побутової техніки й електроніки на доволі великі формати магазинів. У першому випадку були укладені договори із Фокстрот (960 кв. м), Ельдорадо (1034 кв. м), Comfy (1027 кв. м). У другому орендарями стали Eldorado (1876 кв. м), Фокстрот (1848 кв. м), Comfy (1796 кв. м), Цитрус (645 кв. м).
Рітейл-оператори поділилися своїми даними. Наприклад, від початку 2020 року мережа Comfy відкрила два магазини в містах-мільйонниках. Мережа Eldorado з літа 2020 року додала 16 нових магазинів та провела реконструкцію 17-ти діючих об’єктів. Епіцентр К минулого року переформатувала вісім відділів побутової техніки на центри техніки ЦЕ ТЕ, а також відкрила три таких магазини в межах своєї мережі ТЦ.
У Фокстрот з середини 2020 року (після першого локдауну) відкрилося 30 магазинів, третина з них – нові об’єкти, переважно у структурі ТРЦ. Серед них – столичні ТРЦ Blockbuster mall, РайON і ХІТ Mall, одеський FontanSky center, харківські Nikolsky та Караван.
Зберегти значення
У діючих об’єктах компанії Budhouse Group (ТРЦ Nikolsky в Харкові, Forum Lviv у Львові, Fabrika в Запоріжжі, Lubava в Черкасах) сукупна площа магазинів побутової техніки й електроніки становить 13 500 кв. м, а це 8% від усієї їхньої орендної площі. Склад таких орендарів і площі, які вони займають, за час пандемії не зменшилися. Навіть навпаки. У вересні поточного року в ТРЦ Fabrika відкрився великий магазин Eldorado. Загалом в об’єктах компанії представлені основні гравці ринку: Comfy, Фокстрот, Eldorado, Цитрус, Алло та інші.
У київському ТРЦ Blockbuster Mall представлені основні великі оператори ринку побутової техніки й електроніки. Вони займають близько 3% від орендної площі другої черги об’єкта (яка становить 100 124 кв. м, а загальна площа ТРЦ після відкриття третьої черги досягне 148 657 кв. м). Також у Blockbuster Mall працюють магазини-мультибренди Цитрус (750 кв. м), MOYO (140 кв. м) та інші ритейлери середнього формату, що спеціалізуються на електроніці. Крім того, тут представлені монобрендові магазини, серед них Miele, Bosch-Siemens, Neff, Samsung та інші, які сумарно займають близько 5% площі. У поточному році в ТРЦ планується відкриття третьої черги, де розміститься Епіцентр зі своїми магазинами shop-in-shop, серед них і ЦЕ ТЕ (1400 кв. м).
У ТРЦ компанії Dragon Capital Property Management протягом останніх трьох років кількість і площі під магазини електроніки, побутової техніки й аксесуарів збільшуються. Якщо говорити у цифрах, то у 2021 році площа таких орендарів зросла щодо 2020 року таким чином: у ТРЦ Aladdin (Київ) – на 19%, у ТРЦ Piramida (Київ) – на 91%, у ТЦ Smart Plaza Obolon (Київ) – на 600%, у ТРЦ Sky Park (Вінниця) – на 14%, у ТРЦ Victoria Gardens – на 13%. Зокрема, у ТРЦ Piramida та ТЦ Smart Plaza Obolon було відкрито магазини Eldorado площею понад 1000 кв. м кожен, у ТРЦ Victoria Gardens – флагманський магазин Цитрус. Тож нині компанія має таку статистику: магазини електроніки, побутової техніки й аксесуарів займають у ТРЦ Aladdin близько 670 кв. м (5,39% від орендної площі об’єкта), у ТРЦ Piramida – 2900 кв. м (18%), ТЦ Smart Plaza Obolon – 1040 кв. м (10,64%), ТРЦ Sky Park – 1150 кв. м (7,45%), ТРЦ Victoria Gardens – 3630 кв. м (7,1%).
В останні роки магазини побутової техніки й електроніки почали перетворюватись у шоу-руми. Часто споживачі вибирають товар у магазині, але потім шукають кращу пропозицію в інтернеті. Або ж заздалегідь вибирають товар онлайн, а магазин відвідують, щоб протестувати його, порадитися з консультантом і прийняти фінальне рішення щодо покупки.
З огляду на зміни такі споживчої поведінки виникає питання: чи збережуть магазини побутової техніки й електроніки своє значення у структурі тенант-міксу ТЦ/ТРЦ? Експерти однозначно говорять, що такі оператори – важлива частина складу орендарів. Як зазначив операційний директор Budhouse Group Максим Гаврюшин, такі орендарі приносять хороший орендний дохід, оскільки демонструють хороші обороти, адже попит на товари такої категорії, зокрема електроніки, зростає останні кілька років внаслідок «ґаджетизації» населення. «Ґаджети й електроніка стали невіддільною частиною нашого життя, тож їх представленість на площах ТРЦ стала такою ж необхідністю, як і наявність fashion-магазинів», – каже Максим.
ТЦ/ТРЦ vs стріт-рітейл
Нині робота магазинів побутової техніки й електроніки залежить не тільки від умов карантину, але й від локації (магазин у структурі ТЦ/ТРЦ чи у форматі стріт-рітейлу). Оператори зазначають, що під час пандемії, зокрема суворих обмежень, стріт-рітейл працював краще.
Наприклад, як розповів виконавчий директор мережі Алло Олександр Пащенко, окремо розташовані магазини мережі з невеликою площею показали кращий ефект, оскільки на них не позначалися обмеження, що діяли для ТРЦ. «Найважливіше для магазину – це трафік. Він впливає на оборот і умови оренди, а значить і на рентабельність. Однак під час пандемії показник кількості відвідувачів у ТРЦ міг варіюватися від -40% до -70% рік до року», – додає Олександр.
В Eldorado в першу хвилю карантину показали себе краще магазини у стріт-рітейлі та невеликі ТЦ (колаборації супермаркету та магазину техніки й електроніки). Але після повноцінного запуску ТРЦ структура продажів повернулася до колишніх пропорцій, і ТРЦ знову превалювали.
«Через більшу доступність і меншу вразливість до постійно змінних обставин під час карантинних обмежень, звісно, ефективніше працює стріт-рітейл», – каже виконавчий директор мережі Фокстрот Олексій Зозуля. На це звертають увагу й у компанії Comfy. Рітейлер зазначив, що в умовах повного локдауну та в періоди жорстких обмежень адаптивного карантину стріт-рітейл виявився гнучкішим форматом і міг легко переформатовуватись на точку видачі товару. Водночас Ігор Хижняк зазначив, що за відсутності серйозних обмежень на рівні країни або регіону магазини у ТРЦ і у стріт-рітейлі працюють однаково ефективно.
Попит і продажі
Перші тижні весняного карантину 2020-го оператори фіксували зниження продажів. Таїсія Литовченко зазначає, що торік у березні-квітні падіння в окремих мережах сягало 50-70%. За її словами, менше в той період постраждали традиційні інтернет-гравці (e-commerce), а також рітейлери, які давно зробили ставку на омніканальність і разом із фізичною присутністю розвивали власні онлайн-магазини. Завдяки інтернет-майданчикам вони могли підтримувати продажі. А сплеск замовлень товарів, який слідував після хвилі спаду, частково компенсував ці втрати. Гравці ринку виділяють кілька груп товарів, попит на які зростав під час карантину:
- техніка для роботи та навчання вдома: ноутбуки та планшети, монітори та периферія (гарнітури, навушники, колонки);
- техніка для розваг: телевізори, ігрові консолі;
- техніка для кухні: блендери, кухонні комбайни, мультиварки, грилі, хлібопічки;
- техніка для прибирання та гігієни: роботи-пилососи, зволожувачі та очищувачі повітря;
- техніка для краси та здоров’я: фени, стайлери, електричні зубні щітки.
За даними рітейлерів, напрям побутової техніки й електроніки України за результатами минулого року показав приріст на 20%. 2021-й також оптимістичний. Зокрема, за даними Епіцентр К, за підсумками восьми місяців цього року ринок демонструє зростання на понад 20% до аналогічного періоду 2020-го. Для порівняння, у 2020-му, за даними Епіцентр К, у цей самий період зростання становило приблизно 7%.
Окрім зростання збуту, гравці сектору звертають увагу й на інші тенденції. Наприклад, карантинні обмеження вплинули на конверсію фізичних магазинів: покупці стали рідше відвідувати їх із метою «просто подивитися» та частіше свідомо йдуть за конкретним брендом і моделлю.
Очікується, що IV квартал поточного року покаже значний приріст, оскільки рітейл побутової техніки й електроніки – це бізнес із чітко вираженою сезонністю. Водночас директор напряму “Побутова техніка компанії” Епіцентр К Олександр Величко звертає увагу на чинники, що нові хвилі пандемії та посилення карантинних обмежень можуть скорегувати загальну позитивну динаміку.
Окрім того, рітейлери відзначають, що підвищений попит на окремі види товарів призводить до їх дефіциту, що веде до зростання середньої ціни пристрою. Також спостерігається збільшення вартості логістики, зокрема морських перевезень із країн Азії. Це позначається на цінах і термінах постачання товарів, ускладнює планування обсягів закупівель і змушує переорієнтовувати асортимент на європейські та місцеві виробництва.
Онлайн&офлайн
З послабленням обмежень і поверненням фізичних магазинів до звичного графіка роботи інтернет-продажі, очікувано, знизились. Але все ж частка цього каналу залишається вищою, ніж до пандемії. Наприклад, в мережі Comfy в період карантину частка онлайн-замовлень зросла до 50-55%, а в окремих категоріях товарів під час локдаунів сягала 60-70%.
Така ж статистика і у Фокстрот: в окремі періоди суворого карантину 60-70% усіх продажів компанії відбувалися через інтернет. За кілька місяців 2020 року частка мережі в онлайн-торгівлі електронікою та побутовою технікою в Україні збільшилася більше ніж удвічі – з 10,2% до 25%. У мережі Алло протягом локдаунів на інтернет-покупки могло припадати 60%, проте у середньому за рік цей показник становить 30-34%. Для порівняння, в 2018-му частка продажів через її онлайн-магазин була на рівні 20%.
А в мережі Eldorado зазначають, що продажі Pick Up, тобто замовлення товару онлайн та отримання в точці видачі, в її загальному товарообороті зросли на понад 100%.
У компанії Епіцентр К частка інтернет-каналу, порівняно з іншими гравцями, нижча: у сегменті побутової техніки у 2021 році вона досягла 12%. Однак оператор зазначає, що за останні три роки онлайн-продажі в цій категорії зростають майже вдвічі щороку.
Звісно, зростання обсягів онлайну змушує рітейлерів звертати більше уваги на омніканальність і послуги з доставки товарів. В Eldorado, наприклад, вже забезпечують доставку день у день, а значна частина магазинів має стійки видачі інтернет-замовлень, щоб скоротити маршрут покупця та прискорити процес перевірки, оплати й отримання продукції. Компанія Епіцентр К для обслуговування онлайн-продажів відкрила новий автоматизований фулфілмент-центр Калинівка, а також ще один додатковий склад для забезпечення постачання товарів по Київському регіону.
Але ні ріст онлайн продажів, ні пандемія не призвели до скорочення компаніями площі магазинів. Швидше навпаки. Наприклад, в Eldorado середня торгова площа магазинів збільшилась і зараз становить майже 800 кв. м. У поточному році компанія відкриє два великих магазини у структурі ТРЦ. Окрім того, вона проведе масштабну реконструкцію магазину в київському ТРЦ Ocean Plaza та декількох локацій у стріт-рітейлі.
Серед планів мережі Comfy – протягом кількох місяців відкрити понад десять магазинів різних форматів у Києві, Харкові, Кривому Розі та Бучі (Київська область). Триває й розвиток мережі Алло: компанія збільшує присутність у містах-мільйонниках, обласних центрах, а також невеликих містах.
Питання скорочення площ у роздрібній мережі Фокстрот не стояло, навпаки, як зазначив Олексій Зозуля, компанія рухається відповідно до заданого плану розвитку. У її пріоритеті – відкриття магазинів у ТРЦ країни. В найближчих планах, зокрема, – запуск у Respublika Park у Києві, ТРЦ Planeta Mall у Харкові тощо. Водночас для оператора важливо налаштувати синергію онлайн- і офлайн-каналів. «Усі вже не раз переконалися, що той бізнес сильніший, хто має рівнозначно сильні позиції як в офлайні, так і онлайні. Тому, зміцнюючи присутність у діджиталі, ми не перестаємо розвивати роздрібну мережу», – коментує Олексій Зозуля.
Джерело: rau.ua